Over ons

De “Over ons”-pagina is een van de meest bekeken pagina’s van je website. Kijk maar eens in je statistieken en je zult zien dat het merendeel van je bezoekers op deze pagina terechtkomt. Het is de pagina waar jij kennis maakt met je klant. Dit is de pagina waar je iets over je bedrijf vertelt. Wat jullie aanbieden, wie er werken, wat jullie missie en visie is. En misschien wel hoe lang jullie bestaan. Ziet jouw over ons pagina er zo uit? Dan doe je het verkeerd! Een over ons pagina gaat niet over jou! Bezoekers die de over ons pagina bezoeken zijn al geïnteresseerd. Gebruik je over ons pagina om twijfelaars gerust te stellen. Laat ze zien dat jij de juiste partij voor ze bent. Vertel ze wat jou uniek maakt, wat je passie is en wie er achter het bedrijf zit. Maak je bezoeker vooral duidelijk waarom men voor jou moet kiezen.

6 tips voor een goede “Over ons”-pagina:

Verdiep je in je bezoeker

Als een bezoeker jouw over ons pagina bezoekt dan doet deze dit niet voor niets. Ze hebben nog enkele vragen en ze willen weten of jouw bedrijf het bedrijf is dat het beste bij hun vraag/behoefte past. Kort om, je bezoeker twijfelt nog. Verdiep je in je klanten. Welke vragen worden er veel gesteld en welke bedrijfseigenschappen kunnen een twijfelende klant over de streep trekken?

Kies voor persoonlijk

Maak duidelijk wie er achter het bedrijf zit. Wat zijn de drijfveren en kernwaardes? Schrijf vanuit je passie en hart voor je zaak. Vraag ook je klanten waarom zij nu juist voor jou gekozen hebben. Wat maakt jou anders en beter ten opzichte van de concurrent? Schrijf in de ik of wij vorm. De derde persoon is toepasselijk bij lezingen of begrafenissen, niet op je over ons pagina. Als je bedrijf informeel is of van humor houdt, laat dit dan duidelijk zien op je over ons pagina. Laat de pagina een weerspiegeling van de persoonlijkheid van je bedrijf zijn!

Gebruik feiten

Veelal worden over ons pagina’s gevuld met wollige taal. Deskundigheid, goedkoopste, klantvriendelijk etc. Veelzeggende worden die zonder feiten geen waarde hebben. Bewijs je argumenten met feiten! Ben je de goedkoopste, deskundigste of betrouwbaarste? Bewijs het dan! Verwerk altijd je behaalde successen. Heb je een bepaald keurmerk verdient, een goede klanttevredenheidscore of is je klantenbestand verdubbelt? Gebruik deze feiten om je argumenten waarde te geven. Gebruik je ook “gebreken”. Elk nadeel heeft zijn voordeel! Ben je een klein bedrijf? Dan ben je flexibel. Heb je nog geen kantoor? Dan werk je in company etc.

Vertel wat je bedrijf doet

Probeer geen opsomming te geven over al je producten of diensten, maar omschrijf je methodieken en werkwijzen. Leg je bezoeker uit hoe jij te werk gaat en wat het betekent als zij voor jou kiezen. Geef ook aan vanuit welke locaties jullie werken en wat jullie onderscheidend vermogen is.

Maak je niet TE groot

Als zzp-er wil je graag serieus genomen worden. Veel zpp-ers kiezen er voor om hun bedrijf groter te doen lijken dan het daadwerkelijk is. Waarom eigenlijk? Ik begrijp heel goed dat jij voor waar aangenomen wilt worden. Je bent immers serieus met je vak bezig. Maar is een groot bedrijf daar belangrijk voor? Kleine bedrijven hebben ook zo hun voordelen. Zo zijn kleine bedrijven vaak flexibeler, intiemer en innovatiever. Iets waar sommige opdrachtgevers zou naar opzoek kunnen zijn. Wees eerlijk, transparant en vooral je zelf.

Laat jezelf zien

Als mensen op je over ons pagina komen zijn ze benieuwd naar diegene achter het bedrijf. Ik heb je al vertelt hoe belangrijk de tekst is. Maar vergeet ook de visuele elementen niet. Plaats foto’s van jezelf en je team. Denk daarbij goed na over je uitstraling. Is je bedrijf meer te typeren als informeel? Ga dan niet met een stropdas op de foto. Wees jezelf. Trek de kleren aan die je normaal ook bij een acquisitie gesprek aan zou doen. Conclusie: Over ons pagina De over ons pagina is bij uitstek de manier om jezelf te presenteren. Schroom niet om over jezelf, personeel of bedrijf te vertellen. Hoe soepeler jij de eerste kennismaking laat verlopen, hoe betrouwbaarder jij overkomt. Geef daarbij kort en bonding antwoord op de vragen wie, wat, waar, waarom en hoe. En onthoud… Je over ons pagina is nooit “echt” af!

6 Tips voor een goede privacy op internet

Geef aan wat sociale media en Google wel of niet mogen opslaan

De knop ‘verzamel geen snippertje data van mij’ bestaat niet, maar internetplatformen bieden gebruikers wel enige controle over hun persoonlijke gegevens. Zo vind je bij alle sociale media een privacy-onderdeel onder ‘instellingen’ (soms aangeduid met een tandwielicoontje) waar je bijvoorbeeld aangeeft welke delen van het profiel openbaar zichtbaar zijn en welke alleen voor vrienden, en of het platform locaties mag bijhouden.

Bij Facebook zijn de privacy-instellingen relatief uitgebreid, het loont hier doorheen te gaan. Zo is het onder Advertenties mogelijk om aan te vinken welke persoonsgegevens gebruikt mogen worden voor gerichte advertenties en welke niet, variërend van relatiestatus tot opleiding. Bij ‘Apps en websites’ staan de externe partijen die toegang hebben tot Facebook-gegevens, omdat een gebruiker heeft ingelogd met een Facebook-account. Een paar muisklikken en dit is voorbij.

Ook Google biedt privacy-opties: klik onder myaccount.google.com op het kopje ‘privacy en personalisatie en geef aan of Google locaties mag volgen, webactiviteit mag bijhouden op aan Google gelieerde websites en opnamen van slimme luidsprekers mag gebruiken om spraakherkenning te verbeteren. Eerder opgeslagen data zijn hier te wissen.

Beheer wat telefoonapps wel en niet mogen zien

Waar precies verschilt een beetje per telefoon, maar onder instellingen is het mogelijk om handmatig te beheren tot welke data en telefoononderdelenapps toegang hebben (denk aan de contactenlijst, foto’s of locatie). Hier kan doorgaans met gerust hart een deel van de bevoegdheden van apps worden geschrapt Let wel: soms heeft een app een bepaalde bevoegdheid nodig om te functioneren. Een zaklamp-app die geen toegang heeft tot het lichtje van de camera werkt domweg niet. Dat merk je vanzelf.

Zoek hiernaast op Android-telefoons de aparte Google-instellingen. Hier kun je personalisatie van advertenties weigeren, waardoor apps geen advertentieprofiel van je gebruiken voor gepersonaliseerde reclames.

Gebruik een privacyvriendelijke(re) browser

Internetbrowsers, zoals Google Chrome en Internet Explorer, zijn meer dan een neutraal doorgeefluik van websites. Er zitten flinke verschillen in privacy-vriendelijkheid. Bijvoorbeeld op het gebied van cookies, bestandjes die surfgedrag in de gaten houden, waardoor advertenties voor sportschoenen je blijven achtervolgen nadat je een paar sneakers hebt bekeken.

Op privacygebied doet Google Chrome het notoir slecht. ‘Van binnen lijkt Chrome sterk op surveillancesoftware’, schreef technologiecolumnist Geoffrey Fowler afgelopen juni in The Washington Post, na een uitgebreide test van de browser van Google. Zo ontdekte hij dat Chrome – na een week surfen op een desktopcomputer – meer dan 11 duizend cookies had doorgelaten die Firefox automatisch blokkeerde, waaronder cookies die Facebook of Google lieten weten dat Fowler een pagina bekeek voor een lening¬aanvraag.

Firefox staat ook cookies toe, maar beduidend minder. De Consumentenbond riep deze browser in 2018 uit tot de meest privacyvriendelijke browser op zowel computers als op mobiele apparaten. De andere grote browsers hangen op privacygebied ergens tussen Chrome en Firefox in.

Kleinere browsers heeft de Consumentenbond trouwens niet meegenomen in de onderzoeksresultaten. Brave, Iridium Browser, Epic en Waterfox bijvoorbeeld, beloven de privacy nog beter te beschermen dan Firefox. Overigens zijn er uiteraard meer criteria bij het kiezen van een browser dan privacy. Zo is Chrome bijzonder fijn in het gebruik.

Maak de browser privacyvriendelijker

Elke internetbrowser is via de instellingen iets privacyvriendelijker te maken. Blokkeer via instellingen of voorkeuren (afhankelijk van de browser) in elk geval cookies van derden. Dit beperkt in hoeverre bijvoorbeeld een advertentiepartij van een website ziet welke sites je verder bezoekt. Ook is het mogelijk om de browsers een ‘volg mij niet’-verzoek te laten indienen bij websites. Het is niet gegarandeerd dat websites zich hieraan houden.

Alle cookies blokkeren kan ook, maar hierna zal een deel van de websites niet goed functioneren. Cookies zijn immers niet allemaal bedoeld om gebruikers te volgen of te profileren voor advertenties: een winkel kan dankzij dergelijke bestandjes bijvoorbeeld onthouden dat je die sportschoenen van de advertentie toch maar in het winkelmandje hebt gestopt.

Installeer een blokkeer-extensie

Aan de browser kun je extensies toevoegen die advertenties, cookies en/of andere volgsystemen blokkeren. Er zijn er meerdere, maar het gratis Ghostery is een bekende: het blokkeert, naast advertenties, automatisch een deel van de volgcookies en geeft de gebruiker veel controle over welke cookies verder wel en niet toe te laten.

Dergelijke programma’s zijn doorgaans eenvoudig via hun eigen websites te installeren. Overigens werkt niet elke blocker in elke browser.

Op telefoons met het iOS-besturingssysteem zijn blokkeerextensies ook toe te voegen aan Apple-browser Safari. Op Android moet je aparte browsers installeren waarin het blokkeren van volgcookies zit ingebouwd, zoals Firefox Focus of Ghostery Privacy Browser.

Houd er wel rekening mee dat als een extensie te enthousiast aan het blokkeren slaat, websites incidenteel minder goed functioneren. Dan kun je de website eventueel handmatig aanmerken als uitzondering voor de blokkade.

Zoek met een privacyvriendelijke zoekmachine

Van alle privacyvriendelijke zoekmachines is Duck-DuckGo de bekendste. Deze bewaart geen persoonlijke gegevens en volgt zijn gebruikers niet. Daar staat tegenover dat hij simpelweg minder goed is in het doorzoeken van het internet dan pakweg Google, dat veel meer geld en middelen heeft.

Een alternatief is Startpage, van Nederlandse makelij (nee, dit heeft niets te maken met Startpagina.nl). Deze geeft zoekopdrachten indirect door aan Google, maar zorgt ervoor dat de zoekopdrachten niet aan individuen te koppelen zijn, zodat Google gebruikers niet kan volgen. Ook hiervoor zijn wat offers nodig: zo zijn verschillende mogelijkheden van Google, waaronder Google Nieuws, niet beschikbaar via Startpage .